Monday, July 5, 2010

Kenapalaaa tandas masjid selalu gred Z- ??

Assalamualaikum w.b.t dan semoga sihat-sihat semuanya! :)

Hari ini,hari isnin terakhir saya di rumah.sem baru bakal bermula.haisshhh.malasnya. :P

"errr, Puan emak,Encik abah,boleh tak kalau anakanda tak mau pulang ke sana? anakanda nak cuti lama-lama lagi.tak mau balik..tak mau balik.."  ...PAAAAANGGGGG!! (--") ok-ok,kita teruskan.

Minggu terakhir ni,saya gunakan cuti sebaik mungkin.Hari sabtu melawat adik bongsu di Kedah,manakala hari Ahad, melawat adik yang pertama di Taiping. Tu je la dua adik dalam hidup saya.kedua2nya hero,bukan heroine. Ye la,dah nak balik ni,kena la melawat adik-adik.Almaklumlah,kakak baik lagi penyayang.hahahahah :D

OH! buat adik tersayang,hari ini hari jadi kamu kan? Hepy birthday dik! Ini birthday pertama,kamu tak ada kat rumah kan? Belajar rajin-rajin ye sayang.Abah,Mak,Kakak,Kakma,kak icah,abang sayang adik sangaaaaaaatt-sangaaaaaaat. (rindu) :(

Jadi,bila dah bermusafir ni, memang pasti-pasti la kami berhenti solat di bermacam warna,bermacam bentuk,bermacam tempat masjid.Banyakla jugak rumah DIA yang kami singgah.

Setiap kali kami singgah di masjid,mesti berlaku kejadian tolak-menolak antara saya dengan Puan Emak.

Emak: Alaaa,Nisah la masuk dulu. *senyum,sambil tolak saya perlahan*
Saya: Alaaaa,mak la masuk dulu. Nisah tak nakkkkk..*geleng banyak kali*
Emak:Cepatlah nisah masuk dulu.. *nada memujuk*
Saya:Nisah tak nak.tak pe,nisah bagi chance mak masuk dulu.
Emak:Cepatla..lambat pulak karang..
Saya;alaaa mak ni.tak aci..

saya senteng seluar,tarik nafas dalam-dalam,tutup hidung,jalan jengket-jengket.
kemudian..

Saya:Ok mak.bolehlaaaaa. *ibu jari diangkat* :P


Hah! memang ini lah babak WAJIB bila saya dengan emak masuk ke dalam tandas.Tak sah kalau tak ada babak ni.hahaha :D

Pelik kan? patutnya,bila dah sampai rumah DIA,rasanya perasaan ni tak perlu timbul.Patutnya mestila BERSIH,lagi wangiiiiii.. (--') tak ada ragu lagi!

Tapi sedih,kenapa kebanyakan tempat mulia ini,tandasnya fail? Bukan fail pada gred E,tapi Z-! ~melampau kan? heeeeee :P

Gurau,gurau jugak tapi,ini realitinya:


CAUTION: Cop.cop!! lupa nak cakap.Pastikan anda tidak berada dalam keadaan seperti berikut: sedang makan,sedang kelaparan,sedang dalam keadaan senak perut,sedang dalam keadaan pening. :P

JENG..JENG..JENG..

                          Hadoi,pintu pun tak ade.Habis,macam mana?

                                     amacam? belom masuk lagi tu..

                                       
ada lagi..ada lagiiii..sila tutup mulut oke! kang tutup mata kang tak nampak pulak!









              Amacam? ada macam rasa nak muntah tak?hahahahahahah :D

note:ini bukan gambar saya.ini gambar ikhsan google.Tapi apa yang cuba disampaikan sama.

Inilah satu-satunya masalah bila nak singgah untuk solat,sujud pada DIA.Rasanya,sangat tak patut bila difikirkan balik.Memang sangat tak patut.Dan,jika ditanya kaum apa,ataupun lebih spesifik lagi,agama apa yang melakukan hal-hal sebegini,korang sendiri confirm tau jawapannya!
Bukannya susah,selepas selesai sahaja menunaikan hajat kita,sama ada yang besar ataupun kecil,BERSIHkan lah kembali.cuci segala najis.Lagipun,"benda" tu.masing-masing punya kan? Kenapa berat sangat hendak cuci benda buangan sendiri?

Pernah juga saya dengar;

"Tandas kan rumah si setan.ok la tu kita kotorkan rumah setan!"

aiyark~! macam ini punya olang pun ada kaaaaa? (--')

kalau semua orang praktikkan amalan ini,saya pasti tiada lagi masalah seperti di atas.
Agama kita,agama contoh.Jadi lahirkanlah segala sifat yang terpuji kalau mahu Islam dipandang tinggi.(walaupun hal ini kelihatan remah,tapi bagi saya ianya sesuatu yang perlu diberi perhatian). Ingatlah:

  Hadits 1
image
Artinya : “Diriwayatkan dari Sa’ad bin Abi Waqas dari bapaknya, dari Rasulullah saw. : Sesungguhnya Allah SWT itu suci yang menyukai hal-hal yang suci, Dia Maha Bersih yang menyukai kebersihan, Dia Mahamulia yang menyukai kemuliaan, Dia Maha Indah yang menyukai keindahan, karena itu bersihkanlah tempat-tempatmu” (HR. Tirmizi)”



Hadits 2
image

Artinya : “Diriwayatkan dari Malik Al Asy’ari dia berkata, Rasulullah saw. bersabda : Kebersihan adalah sebagian dari iman dan bacaan hamdalah dapat memenuhi mizan (timbangan), dan bacaan subhanallahi walhamdulillah memenuhi kolong langit dan bumi, dan shalat adalah cahaya dan shadaqah adalah pelita, dan sabar adalah sinar, dan Al Quran adalah pedoman bagimu.” (HR. Muslim)”

walaupun entri ini saaaaaaaangat tidak seberapa.Tapi diharapkan mampu juga memberi sedikit pengajaran. -pesanan untuk DIRI,dan korang-korang semuaaaa!

sekian dulu, jumpa lagi ya?

salam. :)
                                 

27 comments:

aNiSa hANg tUaH said...

sedihnya.
hmm.
kenapa la mcm tu kn

melatidaisy said...

salam :)

adoi..nasib baik da dinner td..hihi

sejak tadika lagi kite selalu dengar, "kebersihan itu separuh dari iman"..tp tanggungjawab dan kesedaran sivik kurg agk nye sbb tu jadi mcm tu..malu pn ada kt org agama lain kalau diorg tgk (T_T)

jane said...

adoilaaaaaaa

hahhahhahha

geli geleman tgk ;(

maCy said...

ok. seriously ta sggup tgk..

but d reality is like dat..

byk toilet kt msjid xde sliper pn..

sdgkn pas kua mau msk msjd tu..

isk~

♥ Misz Qila =) ♥ said...

nasib baik tandas kat umh aku xmcm tu . hahah

♥xaturen♥ said...

Saya pun pernah terjumpa macam itu!
tp, sejak guna lebuhraya PLUS,
tak de masaalah,
suraunya bersih...

Fakhrur Razi said...

erm btol realiti tuh
huhu duit derma tuh ad gak pekdahnye wat bersih2 surau x.x"
ak ckp jer klo ak sndri pun xtaw leh wat ke tak xP

Fakhrur Razi said...
This comment has been removed by the author.
I*K*T*I*R*A*F said...

aNiSa hANg tUaH : tu la pasal.geliiiiiiii.. (+.+)

I*K*T*I*R*A*F said...

melatidaisy : saya setuju sangat! :D

I*K*T*I*R*A*F said...

jane: kan? kan? geliiiiiiii.uwek! :P

I*K*T*I*R*A*F said...

maCy : kalau ada selipar pun, dah x elok!

I*K*T*I*R*A*F said...

♥ Misz Qila =) ♥ : OH! itu sudah pastiiiiii. :P

I*K*T*I*R*A*F said...

♥xaturen♥ : ye,mmg PLUS punya bersih.tp kan bagus kalau semua masjid/surau pun bersih?

I*K*T*I*R*A*F said...

Fakhrur Razi : sama2 baiki diri.hehe :D

Lelaki Ini said...

masyaALLAH...
kotornya!

I*K*T*I*R*A*F said...
This comment has been removed by the author.
I*K*T*I*R*A*F said...

aNiSa hANg tUaH : memang sedih kan? :(

I*K*T*I*R*A*F said...

melatidaisy :nasib baik dah makan..kalau takkkk..hahahhah :D

I*K*T*I*R*A*F said...

jane : geliiiiiiiiiiiiiiiiiii :O

I*K*T*I*R*A*F said...

maCy : ada selipar pun tak elok! :P

I*K*T*I*R*A*F said...

♥ Misz Qila =) ♥ : OH! itu sudah pastiiii.hahahhahah :D

I*K*T*I*R*A*F said...

♥xaturen♥ : tapi kan elok kalau semua masjid/surau bersih kan?

I*K*T*I*R*A*F said...

Fakhrur Razi : haha.setuju!

Sophia Rani said...

yup... selalu mana2 surau or masjid2 yg tepi jalan tu mesti toilet teruk2 cmni... hmmmm... kenapa ek...

I*K*T*I*R*A*F said...
This comment has been removed by the author.
Al - Mu'allim said...

salam..

Sebenarnya sebab salah pengguna yang xreti guna. Mentang2 la dan bkn tandas rumah dia, main guna je.

Bukan barang sendiri,sedapla guna. Pernah tgk seorang 'ustaz' sekolah ganti kain dia dgn kain wakaf untuk jemaah masjid untuk masuk tandas.

Kain sendiri sayang, so guna la kain masjid. Sb kain masjid bukan kain dia,so kotorpun tak apa.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails