Monday, November 23, 2009

masih no title..;)

Assalamualaikum w.b.t...

hari ni, hujan masih terus membasahi bumi.nyaman seperti biasa..kadang-kadang, sejuk hari seolah menggigit tulang.kipas pun dah berapa hari tak pasang.hehe..bolehla jimat sikit..semenjak tadi,sambil-sambil tengah basuh pinggan bertemankan pemandangan mata yang indah:kawasan luas berkabus, tapi jangan salah faham,rumah saya bukanlah di atas bukit ataupun perumahan elit,rumah saya biasa saja..cuma pemandangan di belakang sana,sangat indah...

oh ya,tertukar topik pulak.sebenarnya,semenjak tadi,masa tengah-tengah basuh pinggan saya rasa nak tulis satu entri ni.tapi saya takut.sebab banyak pihak terlibat.tapi setelah dicampur,tolak,bahagi,darab,saya rasa saya nak tulis..

sebelum tu, maaf pada kakak. kakak, ni cuma luahan hati nisah je..

jika ada yang follow, mungkin tahu yang kakak pertama saya belajar nun jauh di sana.sana itu di DUBLIN,IRELAND.. selama 6 tahun,tetapi sekarang kakak dah pun di malaysia.sudah bekerja pun,dah jadi doctor.tahniah kak..

saya ingat lagi, hari pertama mak,abah,kakak balik dari Ireland kami gembira! berkumpul satu keluarga di ruang tamu tengah.berebut-rebut nak tengok hadiah masing-masing. tiba-tiba mak cakap, 

"kakak ada nak bagitau benda ni.."

kami terdiam,hati saya mula berdetak kencang..sebenarnya sedikit sebanyak saya sudah dapat menghidu hal tersebut...

kakak diam.kami semua tengok kakak.semua tertanya-tanya..
tiba-tiba mak bersuara..

"kakak nak kawin.."

saya terus tekup muka dengan kedua-dua belah tangan saya..tangis saya mula kedengaran.semua pasang mata memerhati saya.sejujurnya,saya sendiri tidak sangka dengan tindakan saya! sungguh! 

"laaaa..kenapa?" mak mula bersuara..

tapi suara mak bergetar,saya lihat kakak, kakak tersenyum.tapi jika senyum itu dapat dirasa, mungkin pahit senyuman kakak itu.mata bundar kakak berkaca,tapi saya nampak kesungguhan kakak menghalang air matanya jatuh membasahi pipi putih kakak..

"laaaa..yang kamu nak nagis kenapa?bukan dia yang nak kawin pon!"..ish!! satu tamparan hinggap di betis adik! 

mulanya,saya sangka saya seorang yang menangis, ahhhh..sensitif sanagat aku ni..tapi,bila saya mahu berjalan keluar rumah untuk ke kereta abah, saya nampak kak ma ada di pintu.tiba-tiba kak ma bersuara,
"kak ma bukan ape.rasa macam awal sangatla." suara kak ma perlahan,mendatar,bergetar! saya paling muka,ohhh,rupa-rupanya "hujan" kak ma pun turun jugak akhirnya..heheh (^.^)

bukan saya tidak suka,bukan saya benci kakak nak kawin.saya,tahu berdosa menghalang masjid yang baru hendak dibina! 

selamg beberapa hari, saya menagis lagi depan mak..tapi kata mak, "jangan macam tu, kakak dah besar, kesian dia.." saya sedar..dan nanti,bila tiba masa saya.......

cuma........ saya sedikit sedih..saya sedih! saya belom puas menghirup kasih sayang kakak.kakak mula keluar berdikari sedari form 1. kemudian,dia melanjutkan pula pelajaran ke sana selama 6 tahun.satu jangka masa yang lama! selama itu juga raya kami tanpa kakak..

cuma....saya takut kasih sayang dia dirampas! saya takut kasih kakak berubah! adik-adik ipar kakak nanti juga mungkin mahukan perhatian..saya takut!

mungkin jika ada yang baca entri ini akan berasa semua benda yang saya katakan kata hanya mengarut! atau berfikiran ke anak-anakan!..

jawapan saya: tolong fahami saya..dia kakak pertama saya..dia kurang bersama kami.saya takut!

pada kakak:: sory kak,bukan apa cuma luahkan..ape-ape pon,moga bahagia..sayang kakak! (*.*)v

pada saya:: belajar terima hakikat! cuba kuat... =)

28 comments:

eRiN said...

kakak awk umur berapa??
saba ye..
mungkin jodoh dia da smpai...
blaja terima hakikat k..;))

iktiraf said...

erin..
terima kasih atas nasihat.. ;)

911 said...

saya suka baca entri ni... gaya bahasa tu yang menarik.. teruskan menulis

iktiraf said...

salam 911,
terima kasih atas galakan,
tak layak rasanya atas pujian tu..

terima kasih sebab singgah.. ;)

INDRA QIRANA said...

kita kene belajar menerima takdir, lagi pon ianya sesuatu yang baik dituntut agama...

jika baik yang kita buat baik lah yang kita dapat

insya Allah

iktiraf said...

salam indra kirana,

terima kasih atas nasihat,
mmg benar, saya lemah..
tak kuat..
insyaALLAH segalanya baik-baik saja.. ;)

terima kasih!

rash said...

salam... mmg mula2 akn rs mcm tu tp lama2 nnti awk mesti biase... mesti awk seronok dpt org br dlm family... mane tau cpt plak awk jd aunty nnti.. aja! aja!

s.c.h.u.l.t said...

yes. bertabahlah. I have a sis age 4 y/o. nanti bila saya sudah kahwin pasti dia akan sangat sedih. :)

sabar ye. ;)

iktiraf said...

salam rash,

harap-harap mcm tu laa..
aiyark! jadi auntie??
heheheh.... ;)

iktiraf said...

salam s.c.h.u.l.t,

betol..betol..betol..
saya faham perasaan adik awak nanti..

datang lg eh sis.. =)

cikTi said...

nisah ye,,.
akak sy yg 1st kawen mse sy 5 taun,.
xskolah ag tyme tuh,.

wlwpon lpas kawen die tmpu kt femli die,,but,,ktorg pnye femli ttp sgt2 bhgia,.

xpyh sdeh2 la akak kawen,.
look at it as a +ve thing,.

iktiraf said...

salam cikTi,

time kasih ye..harapnye mcm tu laa..
entah kenape, sedih sikit( banyak kot) heheheh.. ;P


cikTi, jengah lagi eh.. ;)

meo188 said...

cedih.... :
(

abid abdi said...

ingt nak komen gak, tapi dah bnyk.. malas lak,. hehe

selamat menerima orang baru,, eheh

iktiraf said...

salam meo188..

sedih jugak.. ;(
huuuu

iktiraf said...

salam meo188..

sedih jugak..huuuuu ;(

iktiraf said...

salam abid abdi,

alamak! lemah betol dengar ayat tu..heheh..

terima kasih ye.. ;)

cikTi said...

same2,.,

arap2 nisah ok2 je,.,

jln2 kat blog cikti yeh,.

iktiraf said...

roger je cikTi..heheh ;)

Nadhirah Ahmad said...

well, juz tink those yg tak prnh rse ad kakak.
and dun even have adik.
at least u still ve adik brdik yg lain

im writing in a persnal point of view

cHoCOLaTe said...

yes but the writer have sistas n particularly the reader should look in her point of view..

im writing in mine either~

iktiraf said...

salam Nadhirah Ahmad,

bukan ape,cuma luahan hati seorang adik.
cuma cerita tentang "dia" dan kakak dia.. =)

iktiraf said...

salam chocolate a.k.a rumet.. ;P


time kasih2.. ;)

lama tak dengar kabar..hehehehe

rathiqah azmira rosli said...

alololo tomeinye de.bertuah kakak kamu dpt kamu.hee~ apepun. hidup mesti diteruskan sayang.banyak2 berdoa.nothing would be hpen dear:)

iktiraf said...

salam rathiqah azmira rosli..


mane ada bertuahlaa..hehe ;P
ape2 pun time kasih atas advice.. =)


singgah lagi ye cik rathiqah.. =)

zella said...

slm...

so sweeeetttttttttt... =)

iktiraf said...

salam zella..

hehe..time kasih.. =)

aliidrus said...

Sob3x...tk tekata..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails